Sunday, June 5, 2011

ALunan- Part 7



"Boleh tahan rumah kau ye" Rauf melihat sekeliling rumah. Tetapi dia tidak menjejak masuk. Hanya berdiri diluar saja. Adi mencebik "Aku taulah rumah ko tu besar..Orang kayalah katakan"

"Maaf, aku datang sini bukan untuk bergaduh dengan kau." Rauf menghela nafas. "Cikgu Latif dah banyak  memberi jasa untuk kita so aku nak tunaikan satu-satunya permintaan Cikgu. Dan kalau kita settlekan benda nih cepat, tak payahlah mengadap muka masing-masing lagi.. Kau boleh buat hal kau, dan aku buat hal aku" sambung Rauf lagi.

"Eleh, cakap sajalah kau nak tau isi kandungan surat khas tu?" Adi sengih sinis. "Aku dapat rasakan, dalam surat tu, dia mesti ada sebut siapa anak muridnya no.1." Adi cuba memancing emosi.

Rauf masih bersikap tenang. Dia pandang tepat ke wajah Adi."Tak payah kita tahu siapa yang terbaik. Sebabnya, dari dahulu lagi aku tahu akulah orangnya.." kata Rauf dengan wajah "slumber".

"Ceh, cubalah kau buktikan!" cabar Adi. "Buktikan? Di masa dikonsert kelak. Disitu kita tengok siapa yang paling terbaik." kata Rauf.

Adi gelak besar. " Baiklah Rauf Arman, bagi aku masa seminggu..."

"Baguslah kau setuju...Kami akan menanti..Itu pun kalau kau tak berkarat haha"  sindir Rauf. Lalu dia berjalan meninggalkan kawasan rumah Adi. Adi mengetap bibir. "Jaga kau Rauf." desis Adi.

Ismail yang sejak dari tadi mengintai-intai perbualan Rauf dan Adi keluar mendapatkan Adi.
"Fulawei! Kawan kau Rauf Arman! Pasal kau tak bagitau aku!?..Apahal dia jumpa kau?" tanya Ismail.

"Semasa di rumah anak yatim dahulu..Ada seorang lelaki datang cari budak-budak. Katanya nak mengajar bermain musik. Tapi takde sorang pun yang berminat.Tapi entah macam mana, aku pula yang beriya-riya jumpa dia, nak belajar musik.." cerita Adi.

"Eh? Apa benda yang kau cerita nih" Ismail hairan.

" Aku ingat aku seorang sahaja pelajarnya, rupanya, terdapat dua orang lagi..Elisa Sarah dan Rauf Arman. Sarah juga diambil dari rumah anak yatim yang lain manakala Rauf Arman pula keluarganya sendiri yang hantar kepada lelaki tersebut. Sejak hari itulah kami bertiga belajar bermain alat musik.
Kami diajar bermain alatan musik yang berbeza. Elisa Sarah diajar bermain piano, Rauf Arman biola dan aku pula seruling dan klarinet." cerita Adi lagi dengan panjang lebar.

"Err...Sekejap...Kau...Kau berguru dengan Datuk Latif Saari!?? Gila ko! Biar betul!!!" tercengang Ismail. Perasaan kagum menerjah dalam diri Ismail. Tidak dia sangka selama ini rakannya itu adalah anak didik kepada pemuzik pujaannya...

No comments:

Post a Comment