Saturday, June 25, 2011

AluNaN- Part 8


Di dalam sebuah wad khas, Rauf mengeluarkan violinnya. Dihadapannya terdapat seorang gadis
berumur 17 tahun. Mengidap penyakit leukimia. Wajahnya kelihatan pucat dan lesi. "Anis, hari ni abang akan mainkan Sad Romance dari Thao Nguyen Xanh boleh?" tanya Rauf. Rauf pandang tepat wajah Anis yang terlantar di atas katil hospital. Anis mengganguk sahaja. Jika ianya adalah Rauf, apa sahaja boleh. Dia gemar mendengar alunan melodi yang datang dari gesekan biola Rauf. Sungguh memikat.

Rauf meletakkan violinnya dibahu, memperkemaskan kedudukan alatnya itu lalu apabila dia rasa selesa, dia mula menggesek bow pada violin. Alunan merdu keluar dari violinnya..Menderu-deru menikam perasaan...Anis menangis...Rauf membiarkan sahaja..Situasi tersebut sememangnya biasa berlaku...

Tidak lama kemudian. Air matanya pula mengalir...Perasaan sedih tidak dapat dibendung lagi..Hatinya dirasakan kosong, sunyi dan gelap...."Kenapa cikgu?...Kenapa?" desis hati Rauf. 

                               ***

"Baiklah Rauf, ini persembahan pertama kamu..Jangan persiakan peluang yang cikgu berikan..dan cikgu nak kamu buktikan bahawa kamu mampu! okay?" kata Latif Saari kepada Rauf. 

Rauf menganguk. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya. Walau persembahan hanya di sebuah pasaraya, namun bagi seorang kanak-kanak yang berumur 10 tahun itu pun sudah cukup gah.

Usai sahaja persembahan, dia mendapatkan cikgunya. 

"Macam mana cikgu?" tanya Rauf.

"Tentulah terbaik!.." jawab Latif. Mereka menyalitkan kedua ibu jari masing-masing. Latif mengosok-gosok kepala Rauf. "Jom, cikgu belanja makan ayam KFC." pelawa Latif. Rauf meloncat-loncat gembira. Senyumannya berbunga. 

                              ***

"Kenapa abang pula yang menangis?" 

Rauf mengesat air matanya..

"Tak ada apalah..Abang menghayati" Rauf cuba menyembunyikan perasaan. Hakikatnya dia memikirkan arwah gurunya. Dia benar-benar rasa rindu pada gurunya itu. Kehilangan arwah sangat dirasai.

"Itulah siapa suruh main lagu sedih-sedih. Kan sama-sama dah menangis." Anis tersengih.

Rauf membalas sengihan Anis.Pesakit leukimia itu mendapat tempat yang istimewa di hati Rauf. 
Setiap kali berada di Malaysia, Rauf pasti akan melawat Anis. Bermain alat musik untuk Anis.Bercerita hal itu dan ini dengan Anis. Segalanya bersama Anis. Hubungan keluarga Anis juga rapat dengan keluarganya Rauf. Malah keluarga mereka juga menyatakan hasrat untuk menyatukan mereka berdua kelak..

Bagi Rauf, Anis umpama adik kandungnya sendiri. Tidak lebih daripada itu...







No comments:

Post a Comment