Sunday, August 28, 2011

AluNan - part 12


Di studio muzik milik Rauf. Rauf Arman dan Adi Zikri dari tadi, diam memerhati antara satu sama lain. Staf dan pembantu-pembantu mereka kehairanan. Sarah langsung tidak memperdulikan mereka berdua. Dia leka bermain piano. Rauf geleng kepala dan senyum.

"Kau tau tak kau akan bermain atas nama Datuk Latif Saari? Kalau boleh aku tak nak ada cacat cela bila kau main alat muzik kau nanti." kata Rauf sinis.

"Eleh, kau lihat aje nanti. Silap hari bulan mereka akan lebih kagum dengan bakat aku. Masa tu kau akan dipingirkan...tau tak? DI-PIN-GIR-KAN!.." Adi Zikri gelak besar.

Rauf meletakkan biolanya ke bahunya. Lalu dia mengesek. Staf-staf persembahan yang berada di dalam studio bertepuk tangan. Adi jelik dengan mereka-mereka itu. Hipokrit habis! Bertambah jelik bila dia melihat Rauf Arman bermain biola.

"Ceh menunjuk!."

Sarah mengubah rentak pianonya seiring dengan alunan biola Rauf. Suasana lebih gamat. Suara-suara alunan keluar mententeramkan seluruh dewan. Adi rasa tercabar lalu dia meletakkan klarinet di bibirnya. Dia mula meniup. Sejurus lepas itu seluruh dewan menjadi senyap. Adi berhenti bermain.

"Apasal berhenti?"

Tiba-tiba Rauf ketawa berdekah-dekah. Ketawanya bagai ingin menunjukkan bahawa dia sudah menang. "Kau betul-betul perlukan latihan yang banyak Adi...Hancur habis!" kata Rauf.

Mereka-mereka didalam dewan tersebut semuanya turut tertawa.

Muka Adi menjadi merah menahan malu.....

No comments:

Post a Comment