Wednesday, June 27, 2012

Dinda-Dinda Wirawati

"I dah fikir masak-masak.." ujar seorang lelaki kacak lagi bergaya. Nadea Hans kelihatan terpesona dengan ketampanan jejaka tersebut. "You dah fikir masak-masak..? You nak lamar I ke?" semakin tidak sabar Nadea menantikan bait-bait perkataan lelaki tampan tersebut.

Lelaki itu tersenyum. Muka Nadea bertukar kemerah-merahan. Tiba-tiba, gumpalan kertas mengenai kepalanya. Nadea melatah. "Sapa lak yang baling kertas kat kepala kita nih!!!! Kurang sopan betul!"

Lelaki itu terkejut dengan tindakan refleks Nadea lalu dia melarikan diri. Tak sempat Nadea nak halang. Nadea jerit. "You!! Kenapa lak you lari!!??"

Pap! Sekali lagi gumpalan kertas mengenai kepalanya.

"Nadea Hans!! Oi Nadea Hans! Tidoq lagi dalam kelas kah?" tegur Cikgu Rashidi. Nadea membuka sebelah matanya. Dalam hatinya berbisik. Adui kacau daun lah cikgu ni. Tak boleh ke bagi mamat tu habiskan cakap dia dulu. Baru je nak rasa romantik.

"Okey murid-murid..macam kita plan tadi..semua dah sedia kan dengan gumpalan kertas?"

"DAH CIKGU!" jawab seluruh kelas. Nadea tercengang. Plan apa? Dia tak tahu menahu.

"Cikgu plan apa cikgu?" tanya Nadea.

"Ini plan dia...Murid-murid baling kertas pada Nadea Hans!! Go! GO! Fire in the hole!!" arah Cikgu Rashidi

Maka Nadea Hans di hujani gumpalan kertas. Nadea serik. Dia serik untuk tidur dalam kelas lagi. Taubat sudah!

Dalam pada itu, kita lupakan sejenak mengenai gadis yang suka tidur ini. Kita beralih pula ke gadis yang sering dibuli yang bernama Nurul Izzati. Nurul Izzati adalah seorang gadis yang malang. Kalau pergi kemana-mana pastinya dia dibuli. Kadang-kadang orang akan letak kulit pisang supaya di jatuh. Kadang-kadang orang letak lipas dalam beg sekolahnya. Kadang-kadang orang akan akan peras ugut, mintak sekupang dua dari dia..sangatlah kasihan kan? (Ini same school dengan NAdea Hans tdi.)

"Izzati, saya tngok awak hepi je walaupun kene buli tiap hari?" tanya Mazwan.

"Mestilah.."

"Kenapa?"

"Sebab-" belum sempat Nurul Izzati menghabiskan kata-kata. Tiba-tiba letupan kuat menggegarkan bangunan sekolah. BLAM!!!!

Semua orang menjadi kaget. Kepulan-kepulan asap terlihat di bahagian luar kelas. BLAM!! Letupan kedua kedengaran. Semua murid-murid menjadi panik. Semua berlari keluar. Mazwan turut berlari keluar meninggal Nurul Izzati yang terpinga-pinga.

"Awak..meow..Nurul Izzati kan Meow.." kata seekor kucing yang merangkak secara tiba-tiba.

"Kucing  bercakap!!?"

"Apa yang pelik sangat meow..? By the way meow..nama ite Awatif..meow..the ..meo..cat..meow.." ujar kucen tu.

"Boleh tak awak jangan sebut meow setiap kali bercakap? Annoying la.."

Bagai rasa tercucuk. Awatif merangkak ke sudut sambil menyalahkan dirinya. Dia tahu semenjak dahulu lagi orang selalu kata camtu dekat dia. Orang tak suka dia asyik sebut meow setiap masa. Tapi apakan daya. Dia hanya seekor kucing yang lemah. Tiada daya...

***

Apabila melihat murid-murid lain berlari, Nadea Hans turut lari. Dalam pada berlari tu tiba-tiba satu tangan menghalang dirinya. "Berhenti sat." kata seorang wanita.

"Kenapa nak berhenti? Akak tak nampak ke letupan-letupan tu? Bahaya la.."

"So?"

"Akak ni sapa? Jangan-jangan akaklah yang letupkan sekolah ni?"

"Eish..akak ni Azie atau kod nama Cik Namie. Kamu tahu tak sekarang ni sekolah kamu diserang oleh penjenayah gila paling bahaya dalam seantero dunia ni? Saya, perlukan kamu untuk hentikan diri dia dari terus menjahanamkan dunia ni."

"Fuyoo, macam citer-citer kartun je. Akak mesti terlebih tengok katun. Merepek sangat."

Cik Namie mengetuk kepala Nadea Hans. "Diamlah kamu.."

"Adui..tapi kenapa saya?"

"Sebab kamu orang yang malang!"

"HAH!?


***

"Kahahaha, kelakar sunggoh tengok dema lari mencicit.." gelak si jahat yang bernama Kapten Kuaci. Dia memerhati sekeliling. Semuanya sudah musnah. Sudah ranap. Hatinya senang. Sekolah ini menjadi sasarannya bukan sebab apapun, ia dipilih untuk dimusnahkan kerana sekadar suka-suka. Memang sungguh gila Mr Kuaci ni.

"Berhenti sat!" jerit Cik Namie. Kapten Kuaci terkejut.

"Hang sapa?"

"KAMI LAH ADINDA SUPERHERO" serentak Cik Namie, Nurul Izzati, Nadea Hans, dan..err..kucen yang bernama Awatif bercakap...

Kapten Kuaci berpeluh. Seumur hidupnya tak pernah dia lawan ngan perempuan. Ni nak lawan tiga perempuan serentak (*kucen tu tak dikira taw) memang sangat menakutkan lah.

Kenangan Kapten Kuaci kembali bertaut kisah silam dia dengan seirang perempuan....Kisah silam yang membuatkan dia trauma dengan perempuan.


OKey cukup sekadar ni jelah..merapu sangat dah.....hehee~

No comments:

Post a Comment