Monday, January 30, 2012

AluNan - part 20



Ismail tercungap-cungap badannya berpeluh. Dia melihat-lihat ke tingkap.

"Ko ni kenapa?" soal Adi .  "Adi, kau kena bantu aku....diorang kejar aku Adi. Diorang kata nak bunuh aku! tolong Adi." pinta Ismail.

"Diorang tu sapa?"

"Lintah darat!!!"

Adi terkejut. dia mengucap panjang. Sahabatnya itu dikejar lintah darat. kenapa sebelum ini dia tidak tahu mengenai perkara ini.

"Buat apa kau pergi pinjam duit dekat diorang tu, Ismail!?" nada Adi bertukar keras.

"Aku....aku nak ubah hidup kita Adi...Duit pinjaman tu aku nak jadikan modal berniaga dengan seorang kawan. Akhirnya kawan aku tu tipu aku, dia hilang lesap dengan duit modal tu." jelas Ismail. Terdapat perasaan kesal berada di wajahnya.

"Berapa kau pinjam?" tanya Adi.

"Rm 10 000 tapi sekarang dah jadi RM 90 000...." jawab Ismail.

"Aku tak tau macam mana nak tolong kau Ismail...Aku sendiri pun bukannya ada duit.."

"Kita lari Adi..."

"Kenapa mesti aku sekali terlibat!?" Adi menjadi berang.

"Maafkan aku Adi. Rumah nih dah tak selamat. Kau...Kau juga mungkin tak selamat. Kalau mereka tak jumpa aku. Mereka akan cari kau!"

Adi mengeluh. Ke mana dia mahu pergi sekiranya kota Kuala Lumpur ini sudah tidak selamat.



 "Baiklah.. malam ni kita keluar. Keluar jauh dari kota nih.."

No comments:

Post a Comment