Tuesday, January 31, 2012

Alunan - part 22



Rauf tiba di sebuah restoran mewah. Dia melihat-lihat sekeliling. Begitu ramai orang. Dia mencari muka yang familiar baginya. Sebenarnya dia ingat-ingat lupa rupa Syed AIdil. Jika dikira, ini pertemuan yang ke dua.

Tidak jauh dari situ. Seorang lelaki mengangkat tangannya. Rauf pasti itulah orangnya. Lantas dia mendekati meja tersebut. Apabila sampai dia terus sahaja duduk walaupun Syed Aidil bangun untuk bersalaman dengannya. Pada pandangan Rauf, lelaki ini telah memusnahkan segalanya. Dialah penyebab mengapa konsert untuk gurunya tidak dapat dijalankan...dan dialah yang menyebabkan Elisa Sarah bersara awal. Lelaki ini perlu diajar!

"Kenapa nak jumpa aku?" tanya Rauf.

"Sarah sudah hilang. Aku call dia, dia tak angkat. Aku pergi rumah, dia tak ada. Itu yang aku panggil kau. Nak tau kalau2 kau jumpa dia" jelas Syed Aidil.

Rauf tergelak kecil. Dia membetulkan kedudukan kaca matanya. "Maaf, aku tak tahu. Sudah lama aku tak berhubung dengan dia." jawab Rauf.

Apa semua ini? Selepas Anis, Sarah pula yang hilang? Hati kecil Rauf mula terdetik kerisauan.

"Sehari sebelum dia hilang dia ada cakap. Dia dah ambil keputusan untuk tinggalkan kerjayanya....then lepas tu dia terus senyap. Aku risau Rauf. Aku tak nak apa-apa terjadi pada dia. Aku tahu dia tertekan. Aku tahu aku buat silap besar bila aku suruh dia buat pilihan." Syed Aidil mengeleng-geleng kepalanya kebawah. Dia tampak begitu menyesal.

Padan muka kau!!Sebelum ni taknak beringat. Kau sudah buat hati kawan aku terluka kau tau..Kau memang bangang. Rauf menyumpah-nyumpah dalam hati.

"Beginilah, aku akan cari dia cuba pujuk dia. Tapi kau kena janji dengan aku" Rauf mengenakan syarat.

 "Apa dia?"

Rauf berdiri. Dia senyum sinis.

"Kau jangan halang Sarah dari terus bermain alat musiknya!"

No comments:

Post a Comment