Tuesday, January 31, 2012

Alunan - part 23





Di Ipoh Perak. Adi bersama Ismail baru sahaja tiba di kota Ipoh. Mereka agak kepenatan. Hendak mencari rumah untuk disewa akan mengambil masa, jadi Adi mengambil keputusan untuk bermalam sementara di rumah Isteri Cikgu Latif Saari, Rosnah.

"Tidak menganggu bondakah?" tanya Adi ingin mendapat kepastian. Dia risau jika kehadirannya akan menyusahkan Rosnah.

Rosnah mengeleng kepalanya. "Haih, ganggu apa pula? Kamukan anak bonda."  Lega hati Adi apabila Rosnah berkata begitu.

Petang itu Ismail sudah pergi keluar kota. Adi tidak sangka bahawa Ismail mempunyai sahabat di Ipoh. Fikir Adi tidak lama lagi pasti Ismail akan memperolehi pekerjaan. Adi pula menyibukkan diri mengemas baju-bajunya. Sedang asyik mengemas baju di bilik. Rosnah masuk menyapa Adi.

"Uncle Robert gembira kamu balik ke Ipoh. Katanya dia ada benda hendak dibincangkan bersama kamu." kata Rosnah.

"Uncle Robert?" kelihatannya Adi sudah terlupa akan lelaki tersebut. Siapa dia? Puas dia cuba mengingati akan tetapi fikirannya terbatas.

Rosnah tergelak kecil. Dia dapat membaca air muka Adi. Pantas dia menerangkan.

"Uncle Robert tu kawan Cikgu Latif. Dialah yang menguruskan kerjaya Cikgu kamu tu." jelas Rosnah.

Adi mengangguk-angguk.

**********************************************

Adi dan Robert duduk disebuah pondok di hadapan rumah. Disitu lebih sesuai untuk membincangkan sesuatu kerana ia nyaman dan menyenangkan. Adi memerhati Robert. Lelaki tua berusia 60an namun masih segak berisi, berbadan tegap. Lelaki berketurunan cina ini mempunyai auranya tersendiri.

"Uncle pasti kamu tak kenal uncle kan?" Robert menduga.

Adi gelak. Dia mengiyakan.

"Itu tak penting, Uncle cuma nak cakap, uncle nak kamu ikut uncle pergi ke Vienna. Disitu ada sesuatu menanti kamu."

"Sesuatu menanti saya?" Adi tertanya-tanya. Perasaan ingin tahunya bertambah.

"Ya, disamping itu Uncle nak bangkitkan kembali jiwa musik yang dah lama mati dalam hati kamu itu. You will learns a lot of things there. dan Uncle pasti ia akan membantu kamu untuk bermain seruling dengan baik." Uncle Robert.

"Sekejap, siapa cakap saya nak bermain musik balik?" Adi membangkitkan persoalan

"Bukankah kamu hendak buat persembahan kelak?" jawab Robert

 "Tapi itu sudah tidak jadi." Adi cuba membangkang.

Robert pandang muka Adi. Kelihatan sangat serius. Adi menjadi serba salah.

"No. No. Ia akan jadi. Percayalah. Kamu bertiga dilahirkan untuk bermain musik. Kamu bertiga juga ditakdirkan untuk menggegarkan dunia musik! Dan kamu! tetap akan ikut uncle pergi ke Vienna. Muktamad! Kamu akan menyesal jika kamu tak pergi!"

Adi tidak dapat berkata apa-apa. Jika difikirkan ini mungkin peluangnya untuk membaiki kembali kehidupannya. Sudah lama dia hidup dalam kesusahan dan kegelapan. Dia pasti tuhan sudah menetapkan takdirnya di Vienna kelak.

"Kenapa di Vienna?" Adi cuba mengalih topik.

Robert ketawa. " Sebagai musician kamu perlu tahu kota Vienna ialah kota kelahiran para pemuzik agung. Semua pemuzik yang hebat-hebat bekerja di situ. Mozart, Ludwig Van Beethoven, Gustav Mahler, Fritz Kreisler."

Adi termanggu sebentar. Mampukah dia hidup disana. Tinggal di negara orang dengan ilmu serba kurang, pastinya ia akan menjadi perkara yang sukar baginya.

No comments:

Post a Comment