Thursday, February 9, 2012

Kelip2 di hujung desa

Miyul dan Adira, mereka berdua adalah sahabat baik.  Masing-masing berumur 6 tahun dan hidup berjiran di Kampung Sungai Tonggak. Perwatakan Miyul agak lembut dan manja. Dia sering sahaja dibuli oleh kanak-kanak di kampung tersebut. Berbeza dengan Adira, dia bersifat ganas dan kasar. Setiap kali Miyul dibuli, Adira akan datang membantu. Dia menggelarkan dirinya SuperDira!

"Miyul, janganlah lembik sangat. Sebab Miyul lembiklah diorang tu suka buli Miyul." kata Adira yang berada disisi Miyul. Tika ini Miyul sedang menangis teresak-esak. "Ajib dan geng busuk dia tu memang camtuh. Mentang-mentanglah Miyul sorang-sorang." Miyul berusaha mengesat air matanya. Adira memerhatikan Miyul. Dia senyum.

"Tak pa, SuperDira akan sentiasa melindungi orang lemah! SuperDira kan kuat" Adira cuba membangkitkan semangat Miyul. Ternyata berkesan apabila Miyul turut menyokongnya. "Ya! Hidup SuperDira!!"

"Jom balik, Adira laparlah. Nanti malam boleh kita ajak Pak Man tengok kelip-kelip." Adira menyentuh perutnya dengan sebelah tangan. Itu menunjukkan dia lapar.

"Okay!" Miyul bersetuju. Mereka berjalan pulang sambil berpegang tangan. 

------------------------------------------------------

"Okay kita dah sampai bangsal." kata Pak Man. Setiap hujung minggu sememangnya Pak Man akan membawa Miyul dan Adira ke hujung desa melihat kelip-kelip. Walaupun tiada hubungan kekeluargaan diantara dia dan dua orang anak kecil itu tapi Pak Man sudah menganggap kedua itu seperti anaknya.

"Miyul, tutup torchlight tu." bisik Adira. Segera Miyul matikan cahaya lampu suluhnya.  Seketika kemudian banyak kelip2 muncul di celah rimbunan pohon dan pokok. Mereka leka memerhatikannya. Apabila kelip-kelip tersebut mendekati mereka. Mereka mengibas-mengibasnya sambil ketawa riang. Pak Man turut ketawa. Dalam hati Pak Man alangkah indahnya menjadi kanak-kanak. Tidak perlu dibebani dengan
masalah orang dewasa. Hidup mereka lapang dan mudah.

"Yak!Puih!" Miyul meludah ke tanah. Kelip-kelip masuk dalam mulutnya. Adira ketawa terbahak-bahak.  Miyul marah di tolak sedikit bahu Adira. Walaubagaimanapun Adira masih lagi mentertawakan Miyul. Jahat sunguh Adira kata Miyul dalam hati.

.......................................................................................

"Dira oh Dira, cepatlah siap! Kita harini nak datang awal ke tadika." jerit Miyul dari luar rumah Adira. Adira menjenguk keluar melalui jendela. Dimulutnya terdapat biskut, muka penuh dengan bedak.

"Tunggulah!" jerit Adira.

 Ibu Adira menarik Adira. "Ish kamu nih...jangan banyak bergerak boleh tak. susah ibu nak betulkan rambut kamu." sambil itu dia menyikat-nyikat rambut Adira.

Miyul berasa bosan menunggu. Lalu dia ingin mengambil keputusan untuk meninggalkan Adira.

"Adira lambat! Miyul pergi dulu!!!" Berlari-lari Miyul meninggalkan perkarangan rumah Adira.

Adira menghentak-hentak kakinya. Dia marah kerana ibunya lambat menyiapkannya.

"Yolah, yolah..siap dah...meh salam tangan ibu." Ibu Adira menghulurkan tangan. Adira menyambut cium tangan dan pipi ibunya. Selepas itu dia segera memakai kasut sekolah yang kecil dan berlari-lari menuju ke tadika. Dalam perjalanan dia terlihat kelibat Miyul. Miyul menangis teresak-esak. Adira mendekati Miyul.

"Kenapa ni Miyul?" tanya Adira.

Miyul menunjuk jari kecilnya itu kearah seekor anjing. Anjing itu sedang mengeram seakan-akan mahu menerkam orang. "Miyul takut anjing!" adu Miyul. Lantas Adira mengambil batu lalu dibalingnya kearah anjing tersebut. Menjerit-jerit anjing tersebut lalu meninggalkan mereka.

"Tengok dah lari dah anjing tu. Miyul berhenti menangis ya?" Adira menepuk-nepuk belakang Miyul. Miyul angguk-angguk kecil.

"Itulah tadi tinggalkan Dira. Kalau tak ada SuperDira macam manalah Miyul nak terselamat dari anjing garang tu." kata Adira bangga. Miyul tersenyum, sekejap sahaja dia berhenti menangis. "Jomlah Adira. Lambat nanti."

.................................................................................................

Miyul dan Adira berjalan balik pulang dari tadika. Mereka bergelak ketawa, ada sahaja cerita lawak mereka.
Tiba-tiba berhenti sebuah motor. Kak Zeti berbadan besar menegur mereka.

"Dah habis tadika ke?" Kak Zeti suka menyakat Miyul dan Adira. Ini kerana mereka comel. Persahabatan mereka juga kiut dan manis.

"A'ah kita orang belajar negeri-negeri tadi." kata Miyul Dia begitu teruja dengan apa yang dibelajarnya di tadika. Kak Zeti mengganguk-angguk tanda faham.

"Cepatlah naik, akak tumpangkan ke rumah." Kak Zeti mempelawa mereka berdua. Miyul duduk di bakul dan Adira duduk di belakang Kak Zeti sambil memegang erat tubuh wanita itu.

Kak Zeti memacu motornya.

.............................................................................................

Petang itu Adira dan Miyul berjalan keluar. Mereka bercadang untuk pergi ke warung Pak Jahar. Di situ mereka boleh lepak-lepak makan ais krim bersama. Sampai sahaja di warung Pak Jahar mereka berdua memesan ais-krim kegemaran mereka bersama Ais Krim perisa kiwi.

Disebabkan warung Pak Jahar berdekatan dengan pantai jadi mereka mengambil keputusan untuk melepak disitu. Mereka duduk diatas sebuah batu karang yang besar.

"Dira, cuba tengok tu!" Miyul menghalakan tangan kanannya ke tengah laut.  "Tengok apa? Tak nampak apa pun." Adira cuba mengecam. Badannya sedikit terbongkok kehadapan. Miyul secara senyap mendekatkan ais krimnya begitu hampir dengan pipi Adira. "Sinilah!" Miyul cuba mendapatkan perhatian Adira.

"Ma..." Adira memusingkan kepalanya lalu pipinya terpalit aiskrim  Miyul. Miyul ketawa besar.  "Padan muka Dira..pipi kena aiskrim." Miyul berlari jauh dari Dira, Adira mengejar Miyul cuba untuk membalas dendam.

.............................................................................

Suatu hari, ketika Miyul main seorang diri di padang, Ajib dan kawan-kawannya datang. "Miyul Pondan suka main ngan perempuan!" mereka mengapi-apikan Miyul. Pada awalnya Miyul cuba untuk tidak melawan akan tetapi apabila mereka mula menyentuh-nyentuh badan Miyul. Miyul menjadi marah. Dia cuba menyerang Ajib tetapi terhenti apabila dia mendengar jeritan Adira.

"SuperDira datang!!!!" ditangan Adira terdapat sebatang kayu. Berlari rakan-rakan Ajib. Tetapi tidak Ajib. Dia berdiri teguh. Dia fikir dia adalah lelaki dan tidak perlu takut pada perempuan. Sedang mereka bertentang mata tiba-tiba datang seorang lelaki bengis. Dia kelihatan mabuk. Dia menumbuk tumbang Ajib. Lelaki terbabit ketawa. Dia kemudiannya menyepak-nyepak badan Ajib. Miyul hanya mampu melihat sahaja, dia sangat takut. Adira laju menuju kearah lelaki tersebut. cuba menghalang tindakan lelaki tersebut dengan kayunya.  Namun lelaki tersebut berjaya menahan serangan Adira. Dia merampas kayu dari Adira. Adira mengeletar. Lelaki itu mengangkat tangan tinggi ke langit cuba untuk melibas Adira dengan batang kayu tersebut. Mujur Miyul melompat masuk mengambil posisi Adira. Kepalanya dilibas kuat.  Dia tumbang. Darah keluar dari kepalanya sangat banyak.

Apabila melihat darah yang banyak keluar dari kepala Miyul. Lelaki tersebut melarikan diri. Adira merapati Miyul. Dia cuba menghentikan pendarahan pada kepala Miyul dengan lengan bajunya.

"Dira.." sayu dia melihat Adira yang cuba sedaya upaya membantunya.

"Mi..Miyul..miyul tahan ya...nanti ada orang datang tolong Miyul." menitis-nitis air mata Adira. Dia dapat merasakan kesakitan yang dialami Miyul.

Perlahan tangan kecil dan comel Miyul menyentuh pipi gebu Adira. "Dira jangan menangis..Miyul tak apa-apa..Miyul kuat..Miyul nak jadi macam Dira.." matanya yang berkaca melihat tepat wajah Adira. Wajahnya pucat. Nafasnya tersangkut-sangkut.

Adira bagai tidak mampu berkata apa-apa. "Erm...betul Miyul kuat! Miyul berani! Miyul jangan tinggalkan Dira ye?.." ujar Dira mengesat-ngesat air matanya yang berjurai-jurai di tepi pipinya. Melihatkan keadaan Miyul yang parah, timbul kerisauan dalam hati Adira. Dia risau dia akan kehilangan sahabat karibnya itu.

"Miyul..Miyul takkan tinggalkan Dira..Miyul kan kawan Dira..." ujar Miyul. Kemudiannya dia mengerang kesakitan. Kesakitan dirasakan bertambah perit.

"Miyul...." Adira tidak dapat menghabiskan kata-katanya...Dia terlalu sedih melihat keadaan Miyul....Miyul hampir-hampir melelapkan matanya.

"Miyul..Miyul kena janji dengan Dira..Nanti kita akan sama-sama tengok kelip-kelip."

Miyul senyum. Seolah-olah mengatakan bahawa dia akan mengotakan janji itu.

Kemudian perlahan-lahan dia menutup kedua kelopak matanya. Adira memanggil-manggil namanya. Suara Adira didengarnya sayup. Semakin sayup dan akhirnya sudah tidak kedengaran lagi.

"Miyuul!!!!"

Adira mengerak-gerakkan tubuh Miyul. Miyul tidak lagi menunjukkan apa-apa reaksi. Adira menangis teresak-esak. Sehinggalah dia  keletihan lalu membaringkan tubuhnya disisi Miyul......ternyata Miyul sudah tidak terjaga lagi.......

.........................................................................

"Semenjak si Miyul tu tak ada, Adira macam tulah. Menjadi pendiam, kurang aktif. Makan pun sudah kurang sekarang. Rindu betul dia pada Miyul." kata ayah Adira kepada Pak Man. Pak Man memerhatikan Adira.  Dia banyak termenung di muka pintu. Mungkin menanti kehadiran Miyul. Pak Man menggelengkan kepalanya. Dia mendekati Adira.

"Jom Adira kita pergi ke bangsal dekat hujung desa tu." pelawa Pak Man. Adira melihat dalam muka Pak Man. Dia bersetuju.

Di bangsal tersebut, Adira masih lagi berdiam diri. "Ala, Pak Man terlupa, siang-siang mana ada kelip-kelip.."
Pak Man cuba menarik perhatian Adira. Adira sedikit pun tidak berkata apa. Hanya diam membatu merenung pohon-pohon disitu.

"Pak Man tengok Adira banyak muramlah sekarang. Adira rindu Miyul ye?" Pak Man membuka topik. Adira memeluk laju tubuh Pak Man yang kering itu. Dia menangis teresak-esak. Benar, dia teramat rindukan sahabatnya itu. Hanya Miyul sahajalah teman dia bermain. Jika tiada Miyul maka kosonglah hidupnya.

 "Pak Man...Miyul tipu...Dia tipu Dira..Dia kata dia nak tengok kelip-kelip dengan Dira!!..Tapi sampai sekarang dia tak ada...Dia tinggalkan Dira sorang-sorang..Miyul penipu...tipu..." Tangisannya semakin galak. Emosi dan jiwanya terganggu. Dia tidak mampu menanggung kesunyian.  "Sudah-sudah tak baik nangis." pujuk Pak Man. Pak Man mengesat air mata yang mengalir di pipi Adira. Dia membaringkan kepala Adira ke atas pehanya.

"Pak Man..kenapa mesti Miyul meninggalkan Dira?"

Pak Man hanya diam. Dia membiarkan sahaja Dira melayan emosinya.

"Dira dekat sini rupanya." tiba-tiba satu suara menyebut namanya. Suara itu yang cukup dikenali Adira.
Dia mengangkat kepalanya. Dia melihat sebuah tubuh kecil. Senyumannya melebar. Laju air mata mengalir keluar. Air mata kegembiraan.

Miyul!

"Miyul boringlah tinggal dekat hospital. Tak ada apa-apa langsung. Kalau dekat sini boleh bermain dengan Adira." Miyul tersengih-sengih. Adira turut tersengih gembira. Iya dia sangat gembira, kembalian Miyul memberi sinar kembali kepada hidupnya.

Akhirnya mereka menunggu di hujung desa sehingga larut malam. Memerhatikan kelip-kelip di hujung desa..

__________TAMAT_____________________








No comments:

Post a Comment